Domů Těhotenství Těhotenství týden po týdnu Porod Šestinedělí Péče o dítě

Kyselina listová - vitamín, který patří k těhotenství

Vydáno: 31. květen 2016 v kategorii Těhotenství, napsala Adéla Jánská.

kyselina listová

Plánujete otěhotnět nebo již těhotná jste? Tak určitě nezapomeňte na kyselinu listovou, která je velice důležitá na vývoj plodu a jeho normální růst. Tento vitamín najedete v mnohých potravinách i doplňcích stravy. V těhotenství má nezastupitelnou roli, proto je doporučován každé nastávající mamince.



Před plánovaným těhotenstvím i po celé těhotenství se doporučuje užívat kyselinu listovou pro správný vývoj lidského plodu. Užívání doporučují i samotní gynekologové, protože ze stravy se vstřebávání snižuje hlavně kvůli tepelné úpravě a jeho malé vstřebatelnosti.

Co je kyselina listová?

Kyselina listová neboli vitamín B9, folacin, folát, acidum folicum nebo také u mnohých pouze listovka je vitamín, jenž je ve vodě rozpustný a řadí se do skupiny B-komplexu. Má vliv na dělení buněk, tvorbu červených krvinek, tkání a orgánů, podporuje růst plodu, plodnost, dále je potřebná pro syntézu nukleových kyselin tvořící základ DNA a RNA.

Naopak při nízkém příjmu kyseliny listové existuje vyšší riziko potratu, odtržení placenty, rozštěp páteře, špatný vývoj plodu, vrozené srdeční vady a může mít vliv i na neplodnost a otěhotnění.

Kyselina listová se v těle štěpí na foláty díky enzymům. Ovšem některé ženy mohou mít s tímto štěpením problém kvůli genetickým příčinám (MTHFR mutace, nedostatek enzymů aj.). Pro ně je nejlepší, když přijímají kyselinu listovou již rozštěpenou na foláty, aby se v těle lépe vstřebala. Mezi přípravky, které ji mají již rozštěpenou patří Femibion (bez předpisu), Acidum folicum (na předpis) a další.

Kdy začít brát kyselinu listovou?

Nejlepší doba, kdy byste měla užívat kyselinu listovou, jsou tři měsíce před plánovaným otěhotněním, nejzazší doba je měsíc před otěhotněním nebo jakmile zjistíte, že jste těhotná.

Doporučené množství je 400 mikrogramů denně před samotným těhotenstvím. Pro těhotné 400 - 800 mikrogramů. V prvním trimestru se doporučuje brát 800 mikrogramů a poté snížit na 400 μg.

Zdroje kyseliny listové

Kyselina listová se nachází v následujících potravinách:

  • vnitřnosti (játra, ledvinky)
  • zelenina (špenát, zelí, hlávkový salát a další listová zelenina, chřest, petržel, brokolice, růžičková kapusta, červená řepa, fazolky, květák, celer, pórek)
  • luštěniny (fazole, čočka, hrách, sója)
  • kvasnice
  • treska
  • pšeničné klíčky, rýže, pšenice, celozrnné mouky
  • ovesné vločky, müsli
  • ovoce (třešně, jahody, avokádo, mango, pomeranče, hrozny)
  • ořechy
  • vejce

Tepelná úprava ji ničí!

Nevýhodou je, že kyselina listová se ničí jakoukoli tepelnou úpravou. Zeleninu i ovoce byste měla konzumovat čerstvou a rovněž co nejdřív po sklizni. I dlouhé skladování má negativní vliv na její obsah. Vzhledem k tomu, že kyselina listová se ve větším množství dá těžko získat, je lepší si ji koupit v lékárně.

Jak se projevuje nedostatek kyseliny listové?

Při tepelné úpravě se kyselina listová ničí. Z tohoto důvodu je nutné konzumovat potraviny, které ji obsahují, syrové. Ovšem i tak je nutné počítat s tím, že se špatně vstřebává. Až 50 % vitamínu ze stravy se nevstřebá. Zpravidla jsou doporučené hodnoty u většiny osob celkem v normě. Horší situace nastává u osob, které chodí na hemodialýzu, mají lupénku, zhoršené vstřebávání živin, mají nemoci jater, berou různé léky atd. Samozřejmě, že těhotné a ženy, které plánují dítě, již zmiňované množství nemají šanci ze stravy pokrýt.

Jak se projevuje nadbytek?

Tento vitamín se vylučuje močí, proto se často nestává, že by se s ním dalo předávkovat. Ovšem je možné, že se při vysokých dávkách může objevit následující nežádoucí účinky: pachuť v ústech, nadýmání, podrážděnost nebo poruchy spánku. Není vhodné zvyšovat si dávku nad 800 μg. U perniciózní anémie je vhodné jej užívat pouze po dohodě s lékařem.

Jaké máte zkušenosti s kyselinou listovou? Pomohla vám?