Domů Těhotenství Těhotenství týden po týdnu Porod Šestinedělí Péče o dítě

Jak podpořit a zvýšit tvorbu mléka?

Vydáno: 15. listopad 2014 v kategorii Péče o dítě, napsala Markéta Dostálová.

žena s dítětem

Kojení chrání dítě i matku před mnoha nemocemi a upevňuje mateřské pouto. Mnoho nastávajících maminek se však bojí, že nebudou mít mléka na kojení dost. Víte, jak jeho tvorbu můžete podpořit? Pomocí jednoduchých rad můžete mít mléka mnohem více a dítě ho tak dostane tolik, kolik bude zrovna chtít.



Během těhotenství začne tělo produkovat hormony (progesterony, estrogeny, oxytocin, prolaktin a další), které stimulují růst mléčných kanálků v prsou, prsou a bradavek samotných a později mléko vypuzují. Po porodu hladiny estrogenu a progesteronu klesají, čímž vzniká mlezivo, zatímco množství prolaktinu zůstává vysoké a stimuluje bohatou produkci mléka, a oxytocin pak jeho uvolňování (ejekci).

Kojte, kojte a zase kojte

Čím více své miminko kojíte, tím více mléka vaše tělo produkuje. Neřiďte se žádným přísným plánem nebo rozvrhem. Nakrmte děťátko vždy, když je hladové a tak jak dlouho chce pít, zejména v prvních týdnech po porodu, a nabídněte mu i druhé prso, pokud se první při krmení vyprázdní.

Nedělejte si zbytečné starosti

Mnoho čerstvých maminek se obává, že mají málo mléka, přitom ve skutečnosti nemají proč. Když je miminko bdělé, aktivní a pravidelně vylučuje, je všechno s nejvyšší pravděpodobností v pořádku. Někdy trvá i pár dní až 2 týdny po porodu, než se mléko objeví. To není důvod k obavám - do té doby produkuje vaše tělo tzv. mlezivo (kolostrum), první mléko, které obsahuje vysoké množství důležitých bílých krvinek a protilátek.

Dopřejte si odpočinek

Nedostatek spánku negativně ovlivňuje produkci mléka. Snažte se nebýt pořád v jednom kole, ale dopřejte si pár klidných dní, kdy budete dělat jen to nejnutnější - hrát si s miminkem, odpočívat, jíst, kojit a relaxovat. Pravda, je to jednodušší s prvním dítětem, než když máte i starší, které také vyžaduje nebo vyžadují vaši pozornost.

Vyhýbejte se stresu

Stres sám o sobě nemusí snižovat tvorbu mléka, ale může bránit reflexu, který jej uvolňuje do mléčných kanálků a ztížit tak miminku, aby dostalo, co potřebuje. Být na sebe opatrná je to nejlepší, co pro něj i pro sebe můžete udělat. Pokud máte pocit, že je toho na vás moc, nebojte se požádat o pomoc partnera, rodinu nebo kamarádky. Stresové situace (návštěvy apod.) se nerozpakujte odmítnout, dokud nebudete po porodu zcela fit - dopřejte si čas na klidné kojení a tvoření zásob.

Najděte si podporu

Vyhledejte v okolí nebo na internetu čerstvé maminky, které také kojí a scházejte se či diskutujte s nimi. Není třeba se ale s ostatními porovnávat a už vůbec ne scházet se s lidmi, kteří vás kritizují, že něco děláte špatně. Podpora je potřeba, ale důležitá je i vaše intuice a váš vlastní pocit.
Pokud s kojením máte problémy, je dobrý nápad poradit se s laktačním poradcem, který vám dá spoustu užitečných rad a naučí správným technikám.

Nepijte pivo a další alkohol

Možná jste někde slyšela, že pivo podporuje tvorbu mléka, ale ve skutečnosti je to naopak, ať už se jedná o jakýkoli alkoholický nápoj. Podle jedné studie, kojícím ženám, které vypily jednu nebo dvě skleničky vína, trvalo pak déle, než došlo k ejekci a celkově ho bylo méně.

Pozor na prášky

Některé léky stejně jako alkohol mohou kojení negativně ovlivňovat. Mezi běžně užívané patří hlavně antihistaminika, dekongestiva, diuretika, hormonální antikoncepce obsahující estrogeny a určité prášky na hubnutí. Proberte se svým lékařem alternativy a vyvarujte se zbytečným tabletám.

Pijte hodně vody

Když jste dehydratovaná, produkce mléka se snižuje. Je snadné zapomenout na pitný režim, když veškerou vaši pozornost vyžaduje dítě, takže vždy mějte po ruce láhev vody a pijte i při kojení. Také do jídelníčku přidejte potraviny s vysokým obsahem vody jako je ovoce a zelenina.

Nezapomeňte na správný jídelníček

Pro dobrou tvorbu mléka i vaše zdraví je v období kojení důležité zkonzumovat denně o 300-500 kalorií více než před těhotenstvím. Nejvhodnější pro kojící ženy je zdravá a vyvážená strava bohatá na ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky, bílkoviny a kvalitní tuky. Některé výzkumy naznačují, že česnek, cibule a máta způsobují, že mléko chutná trochu jinak a miminko ho pak vypije více, čímž se zároveň zvýší jeho produkce. Některé děti však mohou trpět plynatostí, pokud jste snědla brokolici, zelí nebo fazole.

S krmením z láhve počkejte

Krmení z láhve je v průběhu času v pořádku, ale nepoužívejte ji v prvních několika týdnech po porodu, kdy dochází k podpoře tvorby mléka. Vaše miminko by zpočátku mělo co nejvíce sát přímo z prsou - dokáže je vyprázdnit mnohem lépe, než když odstříkáváte, takže v porovnání s pumpičkou bude vaše tělo produkovat mnohem více mléka jako reakci na pití dítěte.

Vyzkoušejte bylinky

Některé bylinky pomáhají ženám s vyšší produkcí mléka. Patří mezi ně hlavně semena pískavice řeckého sena a benedikt lékařský (benedikt čubet). Výzkumy zatím nezjistily, jestli skutečně pomáhají, ale obecně jsou při kojení považovány za bezpečné. Neužívejte však pískavici řecké seno v těhotenství, může vyvolat děložní stahy a před používáním jakýchkoli bylin se poraďte s lékařem.

Namasírujte si prsa

Masáž před kojením napomáhá uvolňování mléka a po kojení zas úplnému vyprázdnění ňader pro jeho další tvorbu. Pohodlně si lehněte a uvolněte se a špičkami 2-3 prstů provádějte jemné krouživé pohyby od spodní části, kde hruď přechází v ňadro až po dvorec. Po masáži obou celých prsů jemně promněte bradavky mezi palcem a ukazováčkem a nakonec se předkloňte a lehce prsy zatřeste.

Znáte i další funkční rady?