Domů Těhotenství Těhotenství týden po týdnu Porod Šestinedělí Péče o dítě

Rady a tipy, jak ovlivnit plodnost

Vydáno: 3. prosinec 2013 v kategorii Těhotenství, napsala Markéta Dostálová.

žena jí zdravě

V dnešní době má řada párů problémy s početím, často za to může stres, špatná životospráva, nedostatečný pohyb nebo pozdní věk. Co takhle to změnit, uvidíte, že se vám to brzo podaří. Důležité je neudělat z oplodnění vědu a povinnost, naopak si všechno okolo užívejte.



Plánujete v blízké budoucnosti miminko nebo už se o něj nějaký čas snažíte a zatím se nedaří? Nevěšte hlavu. Stres ke snadnějšímu otěhotnění rozhodně nevede. V tomto článku vám prozradíme několik tipů a rad, jak zvýšit plodnost a co nejdříve se dočkat vytouženého potomka.
Než začnete hledat pomoc u odborníků nebo vážně uvažovat o umělém oplodnění, zamyslete se, zda nezapomínáte na jednoduché, ale velmi užitečné věci jako zdravá životospráva, sport nebo relaxace. To platí pro ženu i muže.

Jak se správně stravovat

Strava má vliv na váš organismus celkově. Chcete-li se vyhnout problémům s početím, hlídejte si jídelníček. U silnějších žen také pomůže zdravě zhubnout.
Vyhýbejte se všemu, co tělo zatěžuje a nedodává mu vhodné živiny, tedy hlavně smaženým a instantním jídlům, sladkostem, alkoholu a bílé mouce. Naopak přidejte zdravé potraviny – ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny, zdravé tuky apod. V takovém jídelníčku pokračujte i po případném početí, u žen, které se v těhotenství stravují zdravě a vyváženě, existuje menší riziko komplikací během doby těhotenství, při porodu i šestinedělí.

Zázračná kyselina listová

Jeden až tři měsíce před plánováním početí je důležité zařadit do jídelníčku potraviny obsahující kyselinu listovou, což je vitamin (konkrétně B9) spadající do skupiny B-komplexu. Před samotnýn otěhotněním se doporučuje přijímat 0,4 mg denně, v prvním trimestru až 0,8.
Kyselina listová podporuje plodnost, po otěhotnění také významně snižuje riziko samovolného potratu, předčasného porodu a vývojových vad plodu.
Obsahuje ji zejména zelenina a ovoce všeho druhu, dále pak například luštěniny, sója, ovesné vločky, ořechy, z živočišných produktů ledviny a játra, treska a vejce.

Aktivní pohyb

Ke správné životosprávě patří i sport. Nemusíte se dřít do úmoru, ale vybrat si alespoň pár zábavných pohybových aktivit. Stačí i pravidelná každodenní procházka. A jestli vás cvičení znavilo? Dopřejte si zasloužený relax – jógu, tai-chi, meditaci, strečink nebo dechová cvičení.

Příroda regeneruje - používejte bylinky

To není jen reklamní heslo, ale dávná pravda. Pro hladké otěhotnění se doporučuje například bylinkový čaj podporující plodnost, který se vaří z kontryhele, kopřivy, třezalky, měsíčku a šalvěje, tinktura z maralího kořene, která má prý pozitivní vliv i na tvorbu a pohyb spermií a koupele v mořské soli, které ulevují při vaginálních obtížích.

Další rady a tipy

Samozřejmostí je nekouřit a nadměrně pít alkohol. Nejnovější výzkumy ukazují, že i vyšší spotřeba kofeinu (více než 4 šálky kávy denně) může mít vliv na problémy s početím. Nezapomeňte, že kofein obsahují i některé čaje, cola a čokoláda.
Na zvýšení plodnosti se doporučují i specifické sexuální polohy, hlavně ty, které umožňují hluboký průnik nebo dělání svíčky po konci aktu, ale zatím žádný výzkum nepotvrdil, jestli to má opravdu nějaký vliv. Každopádně oživením milostného života nic nezkazíte a je to výborné proti stresu i jako pohybová aktivita.
Taktéž byste se něměla stresovat, že to nejde, protože to opravdu nepůjde. Raději se zklidněte a uvolněte, výsledek vás může překvapit.

Co jste na své životosprávě změnila vy po rozhodnutí pořídit si miminko?