Domů Těhotenství Těhotenství týden po týdnu Porod Šestinedělí Péče o dítě

Víte, jak naučit své dítě mluvit a jak se jeho řeč vyvíjí?

Vydáno: 13. srpen 2014 v kategorii Péče o dítě, napsala Markéta Dostálová.

dítě mluví

Už od narození děti zjišťují, jak zní váš hlas a zvuky v okolí. Naučit se pak samy mluvit je pro ně klíčové. Poznávají tak svět, mohou požádat o to, co potřebují a komunikovat s ostatními lidmi. Jazyk a řeč, stejně jako jiné dovednosti, se rozvíjejí u konkrétních dětí různě. V tomto článku si řekneme, jak se tento proces vyvíjí a co můžete udělat pro podporu schopnosti vašeho dítěte mluvit.



První měsíce života

Už dlouho předtím, než se děti naučí mluvit, poslouchají, co jim říkají rodiče a okolí. Vydávají zvuky, které rodiče mohou napodobovat a je to tak, jako by s miminkem mluvili. Je to začátek toho naučit jej mluvit. Naslouchejte mu, i když to ještě neumí - když pláče, dejte najevo, že slyšíte a vnímáte jej. To je začátek komunikace.

Zpívejte miminku klidně i ještě předtím, než se narodí, uslyší vás.
Mluvte na něj a povídejte si s ostatními, když je ve stejné místnosti. Nebude rozumět slovům, ale potěší ho hlasy a úsměvy vás i ostatních.
Miminka však také potřebují chvíle, kdy si žvatlají i bez přítomnosti zapnutého rádia nebo TV.

3 - 6 měsíců života

V této době se miminko učí, jak lidé k sobě mluví navzájem. Abyste jej rozmluvila, zkuste například toto: Držte jej k sobě blízko, abyste si viděli do očí. Mluvte a usmívejte se na něj.
Když žvatlá, napodobujte jej. Naopak, když se dítě snaží napodobovat to, co mu říkáte, opakujte to.

6 - 9 měsíců života

V půl až tři čtvrtě roce života si dítě „hraje” se zvuky. Některé z nich zní jako slova, třeba mama nebo tata. Miminko se usmívá, když slyší pozitivní hlasy a reaguje pláčem na rozzlobené nebo smutné hlasy. Může i chápat některá slova, i když zatím neumí odpovídat. V tomto období:
Přeříkávejte mu básničky a říkanky. Pomozte mu hýbat ručičkama do rytmu.
Dejte mu do ruky hračku a mluvte o ní, třeba: „Cítíš, jak je méďa chlupatý?”
Dejte před něj zrcadlo a zeptejte se, kdo to je. Pokud nereaguje, řekněte jeho jméno. Nebo se ho ptejte na jednoduché otázky, např.: „Kde je pejsek?” a když neodpovídá, ukažte mu to.

9 - 12 měsíců

Ke konci 1. roku života, dítě začíná rozumět jednoduchým slovům, např. se zastaví, když mu řeknete ne, ne nebo se podívá na vás, když se ho někdo zeptá, kde je maminka. Bude ukazovat, dělat zvuky a používat řeč těla, aby ukázalo, co chce. Třeba, když chce zvednout, podívá se nahoru na vás a zvedne ruce nebo vám podá hračku, když si chce hrát.

15 - 18 měsíců

V tomto období již batole používá jednoduchá slova pro hračky, jídlo, pití apod. Říkejte mu i sama, jak se různé věci jmenují. Pro ještě větší rozvoj řeči, zkoušejte např. toto:
Řekněte mu, ať vám ukáže nos a ukažte na svůj. Brzy to začne dělat také. Pokračujte s dalšími částmi těla. Když vám něco podá, mluvte s ním o tom předmětu, např.: „Dal/a jsi mi knížku. Děkuji! Podíváme se na obrázky.” Při sledování obrázků se dítěte na zobrazené věci ptejte a říkejte mu, co to je. Radujte se s ním, když věci pojmenuje.
Mluvte s ním o všem, co v okolí vidí a zaujme jej, rozvíjejte to a ptejte se ho na běžné věci: „Které tričko dnes chceš? Chceš mléko nebo džus?”
Zahrňte do konverzace oblíbenou hračku: „Panenka si chce taky hrát. Může si taky hodit míčem?”

18 - 24 měsíců

Kolem 2 let již dítě rozumí pokynům a dává dohromady slova (např. auto jede nebo chci se napít).
Žádejte ho o pomoc, třeba ať položí hrnek na stůl nebo vám podá svou botičku.
Učte ho jednoduché básničky, čtěte mu a požádejte jej, ať vám ukazuje a říká, co vidí. Povzbuzujte ho také, ať mluví s ostatními (třeba ukáže rodině novou hračku).
Zapojte ho do mluvení pomocí hry, třeba, že spolu jako mluvíte po telefonu, krmíte panenky, děláte oslavu zvířátkům apod.

2 - 3 roky

Čím větší batole, tím větší rozvoj řeči. Od jednoduchých otázek již dokáže odpovědět i na složitější a mluvit u her (jako spravování autíčka, krmení panenek, péče o zvířátka apod.). V této době:
Naučte jej jeho jméno a příjmení.
Ptejte se na barvy, tvary a počet věcí, které vám ukazuje.
Pokládejte otevřené otázky, na které nelze odpovídat jen ano nebo ne.
Požádejte ho, ať vám převypráví svou oblíbenou pohádku (klaďte doplňující otázky) a choďte společně vybírat dětské knížky do knihovny.
I nyní spolu mluvte, hrajte si nebo zpívejte bez dalších zvukových kulis.

Čemu věnovat pozornost?

Řeč každého dítěte se vyvíjí jiným tempem. Není třeba se hned plašit, když jsou vrstevníci o něco napřed, ani když dítě nějakou dobu žvatlalo/mluvilo více a pak má zas období, kdy se projevuje méně. Pozor však, pokud dítě:
Nereaguje v době kolem 1. měsíce života na hlasité zvuky a okolo 3. měsíce neotáčí hlavu za zvuky či hlasem. Problémy se sluchem často způsobují i problémy s řečí.
Nezačíná kolem 8. nebo 9. měsíce s jednoduchými zvuky.
Nežvatlá a nereaguje na mluvení ostatních kolem roku života nebo v té době nezačíná říkat jednoduchá slovíčka.
Kolem 2. roku nerozumí jednoduchým pokynům.
Zakoktává se, stydí nebo má strach, když mluví.